lördag 24 september 2005

Vad jag gjorde med kräftskalen

För att använda skalen till att göra en fond som blir som kan användas som bas till fisksoppa och sås gjorde jag såhär: Tog bort kräftans mage som sitter långt fram i huvudet inte följde med.

kräftskal
1 morot, fint tärnad
1/2 röd lök, finhackad
2 msk olivolja
2 msk chilisås
2 dl vitt matlagningsvinvin
Vitpeppar
2 lagerblad
kallt vatten

Rostade skalen i ugn i 200° i 30 minuter. Det luktade riktigt, riktigt illa.
Fräste moroten och lökhacket i oljan i min stora kastrull. Tillsatte kräftskalen, chilisåsen, vitpeppar och lagerbladen och rörde om. Jag tillsatte vinet och fyllde på med vatten så att det täckete. Kokar den just nu i 20 minuter. När den är klar skall jag sila av grönsakerna och skalen och låta det koka upp på nytt innan jag kyler ner den och fryser in den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar