måndag 27 augusti 2007

Stockholmsresan


Lördag 25 augusti

07.00 Går upp. Trött. Känner mig inte alls utvilad. Har inte sovit många timmar.
7.30 Anländer till jobbet. Äter frukost med arbetskamraterna och skriver en lapp med vilka jag ska besöka under dagen.
Strax innan 16.00: betalar kåravgiften för Borås Studentkår. Kastar mig ut från kontoret, glömmer mina gymnastikskor och går med ballerinaskorna till hållplatsen där Jonny väntar. Missar precis den spårvagn vi hade tänkt ta.
ca 16:40 Tåg x2000 till Stockholm.
19:50 Anländer Stockholm central. Upptäcker att lösa biljetter i tunnelbanan kostar 40 kr (40*2=80) Jonny tar ut pengar och vi tar istället taxi till festlokalen för 100 kr.
20.05 Anländer på skeppsbron 10. Theo och Anna inte där. Dom har stannat för mat. Supernervös. Blir hjälpt av kompis till Susanne eller hennes man. Blir invisade till festen. Jag och Jonny smyger in vår present i den massiva presenthögen. Inser att ett hatobjekt befinner sig där. Ägnar mycket tid åt att undvika honom. Brudparet anländer.

Vi får tårta och kaffe. Jag äter så mycket tårta att jag blir illamående. Anna får hämta vatten. Det hjälper.
Uppe vid dansgolvet finns det fri bar. Med alkoholfria drinkar. Gulligt. Dricker en Shirley Temple, och en Sweet Mojito. Blir uppbjuden med frågan "Vem av er vill dansa." Pekar på Gabriella.

00:30 Lämnar festen. Jag och Jonny väljer att gå till Pers lägenhet i vasastan.
ca 01.00 Äter på Max vid Kungsträdgården. Vet inte när vi kommer fram. Pratar lite med min storebror och däckar.

Söndag 26:e

11.30 Vaknar. Min svägerska Ingrid dukar upp stor frukost. Jag sitter länge i pyjamas och får påtår på påtår medan vi pratar utvecklingstörda, samhällsutveckling, uppfostran och trauma.
14:00 Gör upp med Susanne Vejdemo om att mötas på matmarknad vid Hornstull 14.30.
14:30 Hornstull Ingen Susanne
14:40 Beställer mat på Gasthaus Moldau. Vi äter i lugn och ro.
ca 15:30 Har ätit klart och Susanne med sällskap har hört av sig och sagt att de är på marknaden.
ca 16:00 inser efter en stund på marknaden att den nog stänger mellan 16 och 17.
16:30 Hela sällskapet kommer på att det är lika bra att ge upp om marknaden. Vi beger oss till hornstull och tar 4:ans buss till fridhemsplan. Lyckas inte hitta Åsas lägenhet.
ca 17:00 Blir upphämtade med bil av Åsas pappa, Åsa och Jonnys bror Tobias och körda till Åsas lägenhet. Den är mindre än vad jag trodde, men standarden är hög. Påminner på några sätt om min egen allra första lägenhet. Vi åker till Restaurang Lilla Capri. Jag äter italiensk chokladglass med romsmak. Tobias visar Jonny Dragons Lair och visar oss sedan vägen till Stationen.
20:00 Träffar Flax på Centralstation.
20:10 Tåget avgår. Vi sitter i tyst avdelning.
21:00 Sätter mig med Flax en stund i 1:a klass. Läser tidningen the Economist.
22:00 Går och äter en halv lasagne i restaurangen då jag är hungrig och mår illa.
23:17 Anländer Göteborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar