lördag 13 december 2008

Fisk i fara


I förmiddags när jag steg upp hade det hänt ett missöde i guldfiskarnas akvarie. Då jag har platy-yngel i detta akvareie (ca 5-6 st) så hade jag byggt en matstation till dem genom att sätta en gallerbur över två tabletter spirulina (en alg) och sedan lägga en stor snäcka på buren så inte de större fiskarna skulle tippa plastburen.
Men inatt hade en av de siamesiska algätarna lyckats med att ta sig in i buren och ätit sig fruktansvärt mätt. När han sedan skulle simma ut igen fastnade han ohjälpligt.
Jag fick fiska upp honom med hjärtat i halsgropen och klippa loss honom med nagelsaxen, försiktigt försiktigt. Runt hela kroppen där han suttit fast saknade siamesen fjäll. Det var som en vit ring där han skavt sig igenom natten.
Ringde Troll, som är min go-to-guy när det gäller fiskarna och be om råd. Var han tvungen att vara i karaktän nu så att han inte skulle få mer stryk? Jo, det var nog bäst sa Troll, och skulle han få en svampinfektion hade Troll medecin.
Så fick jag och Jonny skyndsamt fylla lilla akvariet med vatten från guldfiskakvariet samt lägga i lite lavastenar jag fått igår av Troll och stjälpa i den lilla fisken. Nu ligger han där på botten och mår skit, men rör i alla fall på sig då och då.

Vi får se hur de närmaste 24 timmarna utvecklar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar