tisdag 2 december 2008

Rödbetssallads-planer.


Funderar på att göra hemlagad rödbetsallad någon dag innan jul, och i det recept ingår majonäs. I Kavlis majonnäs ingår det ju som jag skrivit tidigare följande e-ämnen:

E 202 - Kaliumsorbat (konserveringsmedel) som kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner.
E 415 - Xantangummi (övriga tillsatser)
E 412 - Guarkärnmjöl (övriga tillsatser) som kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor eller jordnötter.
E 160 a - Karotener, betakaroten (färgämne)

Detta utöver den rapsolja, 9% äggula, vatten, ättika, socker, senap och kryddor.

Istället tänkte jag göra egen majonnäs som enligt recepten jag hittat skall innehålla:

2 äggulor
4 dl solrosolja
1 msk fransk senap (valfritt)
0,5 tsk salt
och 2 krm peppar

Rödbetsallad innehåller då följande:

1 burk rödbetor, inlagda
2 st röda äpplen
1 st gul lök
1 dl majonnäs, köpt eller hemlagad
1 msk fransk senap
salt och peppar
1 dl crème fraîche, lätt

Rödbetorna borde gå att få tag på kravmärkta, men jag vill ha hela så vi får se vad vi hittar. Å andra sidan skulle man kunna ta och lägga in sina egna rödbetor. Röda äpplen finns det svenska så här års och frågan är väl mest om man hittar kravmärkta eller närproducerade. Lök har jag hemma, samma med fransk senap. Men måste det verkligen vara lätt-creme fraîche?

Det innebär att jag behöver köpa hem solros eller rapsolja, helst då kravmärkt. Äpplen, inlagda rödbetor och creme fraîche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar