tisdag 7 juli 2009

alternativa kostråd för ammande


Stötte på följande:

Weston Price rekommendationer för gravida och ammande kvinnor  

  • 1 matsked fiskolja dagligen 
  • 2 glas opastöriserad mjölk dagligen 
  • 2 matskedar smör dagligen, helst från kor som gått ute 
  • 2 eller fler ägg dagligen 
  • 200 gram färsk lever, 1-2 gånger i veckan 
  • Färsk fisk och skaldjur, 2-4 ggr per vecka, helst lax, skaldjur och kaviar 
  • biff eller lamm, inklusive fettet, dagligen 
  • oljig fisk eller ister dagligen 
  • samt mjölksyrad mat, märgbensoppa samt behandlad säd

Fiskolja vet jag går att köpa, men har hört att det är jätteäckligt. Går det lika bra med omega 3-kapslar? Mjölken får nog bli pastöriserad, men två glas kan jag nog få i mig. Smör, det gäller att dubbla det jag äter nu. Ytterligare ett ägg till frukost kan nog slinka med.
Men färsk lever? Ska jag beställa det på kötthallen? Har något ett gott recept eller MÅSTE jag äta den rå? Äckliga tanke.
Färsk fisk, fiskbilen är på torget på torsdagar, övriga dagar finns det inte färsk fisk inom gångavstånd så jag hoppas det räcker med makrill i tomatsås, eller fryst makrill.
Biff eller lamm, då föredrar jag nog lammfärs då ekologisk biff är jättedyrt. Finns dock bra ekologisk nötfärs nu.

Så efterlyser Recept på:

Lever
Mjölksyrad mat
Märgbenssoppa.

Hjälp en ammande mamma öka fettmängden i mjölken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar