måndag 6 juli 2009

Energiprocent


Det skrevs om ägg i kommentarerna, och om E%.
Jag kan kombinera dem i förklaringen.

Energiprocent handlar om hur många procent av kalorierna i någonting som kommer från fett, proteiner eller kolhydrater.

Tänk att ett ägg väger 70 gram

Ägget innehåller 100 kcal
energifördelningen ser ut såhär:

proteinet står för 35%
Kolhydraterna för 2%
och fettet 63% 

 Jag använder mig av ett program som berättar för mig om energiprocenten både i det jag äter under en hel dag och för varje enskild vara Jag matar därför in hur mycket, och vad jag äter, och matar in detta indelat i måltider. Saker som äts utanför måltider hamnar i kategorin övrigt.

Mitt mål är att sänka energiprocenten från kolhydrater, främst genom att inte äta saker som godis, vit pasta, potatis och vitt bröd då detta höjer mitt blodsocker väldigt snabbt. Min tanke är väl också att jag ska hjälpa gravidkilona på traven utan att banta då jag ammar. Idén är, precis som i en LCHF (Low carbohydrates, High Fat) att fettet ska hålla mig mätt längre.

Livmedelsverket rekommenderar att 30-35% av energin ska komma från fett, och att man ska tänka på fettets kvalité.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprocent
Livsmedelsverket: http://www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR2005.pdf

Nu måste jag leta upp en bitring, återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar