lördag 11 juli 2009

Lever, det är läskiga grejer, farligt.


Jag har aldrig vetat om jag gillar lever eller ej.
Som en del i de alternativa kostråden för ammande kvinnor så skulle jag nu försöka få i mig lever. Jag gick ner till Kötthallen här på torget och se, där var det idag välförsett. Begärde 400 gram ungnötlever. Den såg fin ut.

Spanade in ett recept i Hemmets kokbok.
Så blev det kväll och dags att skrida till verket.



Jag tror att alla ingredienser kom med på bilden. Kryddburken är mejram, som det märkligt nog bara skulle vara ett kryddmått av. Mesigt.
Jag tog mig an att rensa levern från hinnor, Vilket var svårt, jag är inte så duktig med kniven. Konsistensen var vidrig, och jag kväljdes lite av lukten. Den påminde mig så väldigt mycket om vart lever kom ifrån (insidan av en ko) och att jag skulle äta lik. Tänkte på dokumentären jag såg innan idag, där Inuiterna åt rå, nyskjuten sällever.


Här är levern i stekpannan och den ser bättre ut. I grytan fick den samsas med tomat, vetemjöl, färsk gul lök, buljongtärning och matlagningsgrädde. Sen blev jag tvungen att amma så den kokade lite för länge. Grädden separerade.



Mitt omdöme:

Det kändes som att göra sin PLIKT, men det var hemskt i början. Femte tuggan och framåt var bättre men jag fick slänga i ekologiska svarta bönor direkt från paketet på mitt fat då konsistensen på levern gjorde mig lite darrig. Tomat var inte så lyckat,
Nästa gång tänker jag följa mina instikter och göra såhär istället:

Smör, steka lever, salta och peppra. Pudra med vetemjöl slå på buljong, i med äkta vispgrädde. För det är SÅ jag
tänker mig en levergryta. Ingen jävla tomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar