torsdag 6 augusti 2009

Vitamin D


Jag ammar. Altså behöver jag 10 µg vitamin D om dagen.
Jag åt just ca 100 g kycklinglever i en gryta till lunch, men det blir bara 0,40 µg enligt livmedelsverkets databas.
Som exempel kan jag säga att 10 µg är 250 g äggula, 80 g lax men bara 33 g ål!
Men jag har för mig att man inte "ska" äta ål då tillgången på den under perioden 1995-2005 har minskat drastiskt i svenska vatten.

Om jag ska sola mig till vitamin D måste jag exponera mer av kroppen än vad jag gör nu, samt inte använda solskyddskräm. Strålskyddsmyndigheten säger att för en ljushyad person räcker 10-15 minuter i sommarsol på ansikte och armar för att täcka dagsbehovet. Men jag är inte säker på att det gäller mig som ammande kvinna. Å andra sidan har jag efter min promenad i solen idag tillgodogjort mig det som behövs.
Strålskyddsmyndigheten påpekar också att vintersolen INTE har samma effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar