söndag 6 januari 2013

Preventivmedel: Kopparspiral

I det här inlägget tänkte jag skriva lite om vilket preventivmedel jag har valt och varför jag har valt det.

Sedan ungefär ett halvår använder jag kopparspiral som preventivmedel. Det är ett preventivmedel som inte använder sig av hormoner, utan där istället metallen koppar gör miljön i livmodern ogästvänlig. Min lokala barnmorska, samma som jag gått till i flera år, satte in spiralen och den var kostnadsfri för mig. Det är vanligast att kvinnor som har fött barn använder kopparspiral, men det går att få en kopparspiral insatt även om du inte har fött barn. Fördelarna med kopparspiralen är att den inte innehåller några hormoner som kan påverka mitt humör eller sexlust. Nackdelar jag har hört om är hur den kan ge större mensblödningar och menvärk, men då min mens inte har återkommit än så vet jag ännu inte hur det kommer att bli för mig. Jag är dessutom lite nyfiken på var min vikt kommer att stabilisera sig utan influenser av hormoner.

Jag har använt flera sorters preventivmedel i mitt liv och det förra preventivmedlet jag använder var en hormonspiral så jag har testat att sätta in en spiral tidigare. Hormonspiralen var jag löjligt nöjd med under tiden jag använde den utöver att den kanske påverkade min mjölkproduktion då. När jag tog ut den märkte jag dessutom en skillnad på min personlighet och sexlust och är nu mer osäker på om jag kan rekommendera hormonspiral utan reservationer.

Denna gång använder jag som sagt kopparspiral och jag har inte märkt några problem med min mjölkproduktion, å andra sidan är jag inte ensam om att uppleva att amningen på grund av andra faktorer var lättare andra gången. Jag har även sluppit andra biverkningar, än så länge. Vi får se längre fram vad jag tycker i slutändan.

Kopparspiral är ett kostnadsfritt preventivmedel där jag bor och jag undrar varför jag inte hör mer om den. Dock, precis som de flesta preventivmedel skyddar den inte mot könssjukdomar. Använd kondom för att skydda er!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kopparspiral hjälper inte heller mot att stoppa Endometrios cystor. ;-) Så därför så kommer jag av nöd och tvång välja hormon-spriral. Fler barn kan jag inte få ändå, men jag vill inte bli akutopererad igen. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den biten med information! Jag var nöjd med hormonspiralen så länge jag hade den!

      Radera