söndag 22 juni 2014

Rosenrot - en lajvroll

Wonderkarin som Jaegern Rosenrot.
Foto: Martina Jansson
I juli arrangeras lajvet Dunkelherz  av Frida Karlsson, Frans Björkstam, Joachim Niklasson, Johan Lind och Andreas Markehed.

Följande har hänt innan lajvet. I norra Jorgala finns floden Bur, vilken fungerar som en handelsled. Den översta handelstationen som står under Kapten von Rusdorf har dock slutat höra av sig och ägarna, vilket utgörs av handelskompaniet Blaufunk har till slut skickat en expedition bestående av soldater för att ta reda på vad som hänt. I området finns det även Jorgaler och spridda Cordover som kommer att försvåra uppdraget.
Arrangörerna har rekommenderat filmen Apocalyse Now som en inspirationskälla. Jag har filmen och ska bara ta mig tid att titta på den också.

Jag ska befinna mig i ovan nämnda expedition, bland annat tillsammans med Maria Rodén. Min roll ska vara en så kallad Jaeger från kompani Schlauer Wolf. Medlemmar ur Schlauer Wolf har tidigare spelats på lajvet Taktiska val 2013. Då imponerade de stort på mig och jag blev glad när jag fick låna deras koncept.

Min roll kommer att heta Rosenrot och vissa saker om henne har jag redan bestämt. Jag har blekt håret för att kunna färga det rött i en ljusare nyans än jag annars kan. Namnet kommer från både en klassisk saga och från Rammsteinsången Rosenrot.
Rosenrot är en monoman person. När hon har ett uppdrag har hon en förmåga att helt kunna koncentrera sig på målet, med den nackdelen att hon får tunnelseende. Privat är hon en god vän, lyssnande, verbal och fysisk samt en begåvad kock. Detta är dock inget som märks av när hon arbetar och något som kan frustrera hennes vänner som tålmodigt får vänta på att hon återkommer.

Hon själv uppskattar ordning och reda, en Jaeger ska veta var dennes utrustning befinner sig och i vilket skick den är. Hon är även feminin på så vis att hon använder sig av makeup, främst läppfärger, även under pågående uppdrag.

http://www.dunkelherz.se/
Apocalypse Now på IMDB
Jaeger på Krigshjärtahemsidan
Rammsteins Rosenrot video


Wonderkarin som Jaegern Rosenrot
Foto Anna Karlsson

Wonderkarin som Jaegern Rosenrot.
Foto: Anna Karlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar