onsdag 11 augusti 2010

sallad, mangold, basilika, hallon

Igår kväll plockade jag ut cykeln ur det rödmålade cykelförrådet och utan att lyfta av barnsadeln cyklade jag ut till odlingslotten. Spanska skogssniglar och rådjur har gått hårt åt några av grödorna, men jag plockade sniglar och rensade lite ogräs.
Kom hem med späda morötter, röd mangold, rovor, basilika och sallad i cykelkorgen. Basilikaplantan fick jag av min mamma, det var en burk som man bara skulle hälla vatten i så skulle en basilikaplanta växa upp.
Maten odlad i det delade trädgårdslandet hemtagen utan koldioxidutsläpp.
Med sambons hjälp rensade och sköljde jag allt innan vissa saker lades in i kylen. Basilikan och Mangolden
Idag åt jag och dottern sallad med morotsstavar och laxfileer som jag hade lagt under ett örttäcke med den hackade basilikan samt timjan jag odlar i en kruka hemma.

Jag och 17 månader gamla BB plockade efter maten vilda hallon bakom vårt hyreshus. Hon är mycket förtjust i hallon och åt upp hälften av det jag plockade samtidigt som hon mumlar "plocka bär" om och om igen.
Hallonen bar inget annat än Härproducerade.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar