lördag 10 november 2012

Barn på lajv: vävd sjal

Jag har inte varit iväg på fantasylajv sedan jag var gravid i november 2011. Lajvsuget har varit stort, just för att få komma ut i "skogen". Nu har jag fått möjlighet att delta i en av mina favoritkampanjer, Krigshjärta. Min amning är väldigt viktig för mig och även om jag åkt på lajv och suttit och pumpat med handpumpen i ett sk "off-hus" så kändes det inte riktigt görbart den här gången.
 
Väldigt snart åker jag därför på ett fantasylajv, inte helt anpassat för barn, med min sex månader gamla bebis. Inför lajvet har jag köpt en ny bärsjal, en så kallad vävd sjal i passande färger för den kultur jag ska spela. Sjalen heter Hoppediz och mönstret och färgsättningen Kairo. Min idé är att min dotter kommer att vara trygg i den främmande miljön lajvet utgör om hon spenderar större delen av tiden på min kropp. Dessutom kommer det att vara kallt och på det viset vet jag om hon är tillräckligt varm. På alla sätt och vis ska jag även spela en roll som är en god mor och skyddar sitt barn från alla eventuella "farligheter".

Problemet är att jag inte riktigt får till ryggknytningarna. Idag och för några veckor sedan testade vi omslutet kryss på ryggen, men i sin stora nyfikenhet kastade hon sig fram och tillbaka och fick ut stora delar av överkroppen ur sjalens så hon kunde banana sig ut och titta bakåt. Så nu har jag tittat runt lite på youtube för knytinstruktioner. Därefter har jag försökt att öva in en knytning som heter Double Hammock men har fått knyta den utan att dottern i, då hon sover. Vi får försöka igen imorgon.

Omslutet kryss på framsidan
Om du är sjalbärande förälder och har några smarta tips så tar jag väldigt tacksamt emot dem. Jag vill att hon ska kunna sova på min kropp, gärna kunna dölja hennes huvud under en sidopanel och ha många lager tyg runt hennes kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar