torsdag 28 januari 2010

vikt

Jag går ner i vikt.
Antagligen på grund av att jag ammar en tiomånaders bebis. För det beror inte på träning då marken de senaste veckorna, sedan långt innan jul varit belagd med mycket hal is. Vid senaste vägningen på min Wii Fit vägde jag mindre än jag gjorde strax innan gravidieten. Det innebär att jag inte längre anses vara fet, utan bara överviktig.
Detta startar en massa funderingar för mig, som det senaste halvåret predikat "Fat Acceptance" vilket är en filosofi som man kan säga försöker bryta synen att enbart kroppar som passar in i en viss norm är acceptabla. En filosofi där man inte eftersträvar eller berömmer viktnedgång för sin egen skulle. Som påpekar att man kan vara hälsosam även med ett högre BMI.

89 kg var inte "min" vikt. Frågan är när jag kommer att landa på "min" vikt med tanke på att jag använder ett hormonellt preventivmedel som, för många kvinnor påverkar vikten på olika sätt.


Men nu är jag inte längre fet.
och det får jag nog ta och acceptera.

1 kommentar:

  1. Jag har ett spann mellan 75 och 85 kg som jag tycker är OK - jag har inget emot kurvor och hull. Nu ligger jag på 90, vilket känns fel... så du har nog rätt i att det gäller att hitta "sin" vikt.

    SvaraRadera