söndag 21 februari 2010

Procter & Gamble: Yes/Fairy

När jag handdiskar, skrubbar mitt matbord, arbetsbänk, diskbänk eller BB:s nerkladdade stol är det Proctor & Gambles Yes jag använder. Proctor & Gamble använder sig av tester på djur, men det är innehållet jag ska koncentrera mig på idag och inte företagsetik.

Yes innehåller:
  • Vatten
  • SODIUM LAURETH SULFATE - MIPA-laurylsulfat, Denna anjonaktiva tensid är en fettalkoholetersulfat inom gruppen svavelsyraestrar. Utgångspunkten vid tillverkningen är kokosfett ellerpalmkärnolja ur vilken man tar den mättade fettsyran laurinsyra som med hög värme, tryck och en katalysator reduceras till motsvarande fettalkohol laurylalkohol. Då först har man råvaran till tensiden. Laurylalkoholen etoxyleras = behandlas med etylenoxid, sedan med svavelsyra och sist neutraliseras med någon alkalisk monoisopropanolamin (MIPA).(2) Jag vet att jag inte tål detta ämne i till exempel tandkräm, så det är nog ingen bra idé för mig att tvätta händerna med Yes.
  • LAURAMINE OXIDE Detta ämnet har jag både svårt att hitta det svenska namnet på och fakta i lekmannatermer.(3)
  • ALCOHOL DENAT. Denaturerad alkoho.Används som lösningsmedel, att hålla andra ingredienser i produkten i lösning.(4)
  • SODIUM CHLORIDE Salt. Salt ökar jonstyrka om det behövs. (4)
  • POLYETHYLENEIMINE ETHOXYLATE PROPOXYLATE Här behöver jag hjälp...
  • PPG - är antagligen Polypropylene glycol, men varför endast redovisa förkortningen?
  • SODIUM HYDROXIDE är Natriumhydroxid vilket också kallas för kaustiksoda, kaustisk soda, kaustiskt natron, natron (vilket dock oftare används om natriumbikarbonat), natronhydrat, natriumhydrat, mineraliskt kali, alkali minerali eller etsnatron. I matlagning används natriumhydroxid till till exempel lutfisk och blötläggning av oliver. Som livsmedelstillsats har det E-nummer E 524 så ämnet är ätbart i utspädd form. Om man får en utspädd vattenlösning av natriumhydroxid på händerna känns det som tvålvatten då lösningen förvandlar hudens eget fett till tvål.(5) Jag tror vi gjorde detta experiment på kemin på högstadiet.
  • DIMETHYL AMINOETHYL METHACRYLATE/HYDROXYPROPYL ACRYLATE COPOLYMER CITRATE Om jag har förstått rätt är detta positivt laddade partiklar som används för att neutralisera laddningen i produkten och på saker som produkten används på.(7)
  • PHENOXYETHANOL, en glykol eter som ofta används i dermatologiska produkter såsom hudkrämer och solskyddsmedel. Det är en färglös oljig vätska. Överdoser kan slå ut nervsystemet och orsaka kräkningar och diarre.(8)
  • 1,3-CYCLOHEXANEDIMETHANAMINE, används som lösningsmedel, men också som en källa till alkalinitet.(4)
  • PARFUM
  • METHYLISOTHIAZOLINONE, är en kraftfull biocid och konserveringsmedel inom gruppen isothiazolinones, som används i schampon och kroppsvårdsprodukter. En biocid är ämnen som kan döda levande organismer. (9) Ett vanligt tecken på en allergisk reaktion är eksem-liknande symtom på händer och handleder.
  • COLORANT. Färg.Tartrazin, E102, är en gul / orange matfärg och kan finnas i livsmedel och kosmetika. Det verkar orsaka mest allergiska och intolerans reaktion av alla azo färgämnen särskilt bland dem med acetylsalicylsyra intolerans och astmatiker. Brilliant Blue FCF, E 133, är den andra färgen. Ett färgämne som återfinns i glass, mejeriprodukter, godis och drycker samt i tvålar, schampon och andra hygien och kosmetika produkter. Den är ett syntetiskt färgämne som härrör från stenkolstjära. Det har tidigare varit förbjudna i Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Norge, Spanien, Sverige och Schweiz, men har certifierats som ett säkert livsmedelsfärgämne i EU.(4) 
  •  Limonene är ett lösningsmedel och en billig citrusdoftande parfym. När den oxiderar (utsättd för luft) är den känd för att bli allergiframkallande.(10)
Det hela gör mig inte direkt glad. Ja, det är en laglig produkt. Noga undersökt och säkert relativt stabil. Men jag är en astmatiker på väg att bli friskförklarad, som alltid tyckt att ögonen svidigt lite när jag stått och handdiskat med Yes/Fairy och när jag var känsligare brukade jag dessutom alltid nysa några gånger. Dessutom har jag ett litet spädbarn i huset nu. Jag vill nog inte köpa en ny flaska när denna är slut.

Så nu letar jag alternativ. Någon som kan rekommendera ett bra ekologisk handdiskmedel? Ska jag köpa tvättnötter? Diska med tallsåpa? Eller ska jag nöja mig med att köpa Grumme eller Skona handdiskmedel som går att få tag på i en vanlig butik?

  1. http://www.scienceinthebox.com/cgi-bin/info-pg/showproduct.pl?lang=sv_SE&id=1096-3
  2. MIPA-laurylsulfat -  http://www.shenet.se/ravaror/laurylsulfat.html
  3. Final Report on the Safety Assessment of Lauramine Oxide and Stearamine Oxide - http://ijt.sagepub.com/cgi/content/abstract/13/3/231
  4. What is the concentration of the colourants in the detergent “YES”? -   http://www.katedral.se/index2.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=48&Itemid=181
  5. http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxid
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Polyquaternium
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Polyquaternium
  8. http://en.wikipedia.org/wiki/Phenoxyethanol
  9. http://sv.wikipedia.org/wiki/Biocid
  10. http://www.shenet.se/ravaror/limonen.html

6 kommentarer:

  1. a) du kan omöjligen diska med tvättnötter, de funkar sådärbra till lättare smutsad tvätt. Ingen riktig hit.
    b)Såpa suger som diskmedel, jag har testat många gånger. Inget blir riktigt rent och det är svårt att få bort riktigt från ffa glas.
    c)Använd mindre diskmedel istället, mycket hett vatten och diskhandskar om du är orolig för allergier. Jag använder själv Yes, den ofärgade varianten, och jag medger att jag betvivlar att de andra sk miljömärkta egentligen är bättre. Jag använder mer av dem istället. (Det är alltså en empirisk studie , med mej själv som enda gruppmedlem så jag vet inte om det stämmer för alla)
    d) Hur man än vänder sig har man ändan bak och disken framför sig! Var kommer all disk ifrån?

    SvaraRadera
  2. Till majoriteten av disken använder vi en miljömärkt diskmaskin då det i längden är miljövänligare. Men det finns alltid udda grejer som inte går in i den då det är en bänkdiskmaskin.
    Jag har fått tips på hur man gör diskmedel av tvättnötter.

    Det är inte volymen handdiskmedel som bekymrar mig, volymen påverkar mest transporternas utsläpp. Jag vet att yes är av de effektivaste produkterna, men sätter inte längre effektivitet lika högt på min prioriteringslista.

    Diskhandskar har jag reagerat mot förr, på grund av materialet i dem.

    Men ofärgat Yes, ja det är ett alternativ.

    SvaraRadera
  3. Jag har diskmaskin, men den lilla handdisk som blir diskar vi med Grumme.
    Den finns i fyra varianter (hav, natur, sol och vind) och den som heter vind är både färg- och parfymfri.

    Jag tvättar kläder med tvättnötter men har inte provat att diska med dem. Om du provar så rapportera gärna hur det går :-)

    Vad det gäller såpa är jag lite tveksam.
    Såpans egenskaper är i första hand SMUTSupplösande och när man diskar är det främst ett FETTlösligt medel man behöver - diskmedel är specialkonstruerade för att lösa fett.

    Jag skulle nog testa lite olika varianter.
    Göra en mindre mängd diskmedel av nötterna t.ex. Diskmedelsförpackningar görs nog bara i en storlek, men skulle du råka ut för allergi kanske du kan ge bort ett eventuellt felköp.

    SvaraRadera
  4. ekomuppen: då mina allergiprover numera ser mkt mkt bättre ut så vill jag inte provocera fram dem igen. Lite det jag tjänar på ett liv med mindre kemikalier som kan reagera med varandra.

    Bra poänger om såpan!

    Jag har funderat på Grumme Vind så kul att höra från någon som använt den.

    SvaraRadera
  5. http://www.oceanshop.se/index.php?page=miljo

    skulle kunna vara nåt- inte provat själv dock. Hur naturvänligt det verkligen är kan säkert diskuteras men om man nu letar alternativ kanske det är nåt.. i dunno..

    SvaraRadera
  6. köpte precis äppelcider vinäger som diskmedel. Citron lär också vara bra, men den känns för värdefull..
    Jag ska faktiskt slänga min yes efter att ha forskat lite om det..

    SvaraRadera