tisdag 6 april 2010

GothCon 2010

Gothcon 2010

I år var jag på Gothcon med barn för andra året. Det fungerade.
Jag satte BB i selen från Patapum och mötte upp med sambon på Café Talang och mötte sedan Gråvädersdagar utanför Studenternas hus där Gothcon hade sin reception och cafeteria i år då Hvitfeldska bygger om sin matsal.
Sambon hjälpte till samt bar upp våra saker till den sal som reserverat för småbarnsföräldrar.
Jag, BB och Sofia gick ner till 7eleven för att få tag på kaffe och sedan ner på Konsum och ordnade ett påskägg till Sambon. Vi pratade bland annat om vådan att lägga moraliska dimensioner på vad man äter eller inte äter.

Efter att ha kollat in Gothcon åkte jag tillbaka hem för att titta på en lägenhet åt en vän och packa ytterligare saker vi behövde.

Vi sov alla nätter i specialrummet för småbarnsfamiljer. Det var trevligt och vi kom överens väl med den andra familjen men det var lite kallt på nätterna då elementet verkade stänga av sig då. Jag ammade BB både inne i "vilrummet" och i stort sett överallt annars på konventet och det var över huvud taget ingen som höjde på ögonbrynet på grund av det utan jag inkluderades i gemenskap och samtal ändå.

Till barnrummet hade det köpts in barnstol, leksaker och böcker samt bland annat en microvågsugn. På grund av piggt barn hann vi upp till frukosten varje morgon och jag provade att duscha på GothCon för första gången.

Fredag åkte jag återigen tillbaka hem för att hjälpa en annan vän flytta och blev där bjuden på lunch. Efteråt gick vi hem och sov en lång tupplur vilket ledde till att jag var tillbaka sent på konventet. Sambon spelade Advanced Civilization i en källare och han och vännerna underhöll BB så att jag kunde lajva på Kindred Society i några timmar. Hann med en del ihop med Irem på det lajvet. Gick sedan tillbaka till GothCon och somnade glatt nöjd brevid BB på en lånad madrass som var skönare än luftmadrassen.

På lördagen hann jag fotografera lite kvinnor på Gothcon. Tanken med detta är att sätta fokus på Geek Women Unite och Nördfeminismen. Jag kom till och med i samtal om just GWU med en tjej som hette Lisa Mobrand.
Dock var det svårt att hinna fotografera särskilt mycket då BB krävde större delen av min uppmärksamhet. Lördag kväll hade jag en chans att spela spel men först somnade min ena medspelare, sedan jag själv. Sådan är våndan med att vara småbarnsförälder. Men fördelarna överväger, som att vara uppe till frukosten, något jag lyckats med få gånger förr. En lång stund mitt på dagen satt jag ute på gräsmattan i solskenet och umgicks med min gamla vän Erika Nysäter och där satt jag kvar när hon gick iväg för att hinna med sitt tåg. BB sov i mitt knä och jag njöt av solskenet trots att detta innebar att jag missade Prolog-arrangörernas Megazonlajv.

På söndagen släpade vi hem all vår packning på eftermiddagen och kollapsade hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar