torsdag 8 april 2010

Hydroponi


Det började med en länk på Facebook. Morgan Jarl gav mig länken http://www.windowfarms.org/ . Jag tittade. Sajten var svår att komma in i men de två klippen på Youtube var inspirerande. Ute i hobbyrummet stod det 55 liter stora akvariet som nyligen innehållit våran sista guldfisk (Mr Majestic). För tillfället stod en basilikaplanta samt tre stycken burkplantor som jag fått av mamma i födelsedagspresent i akvariet, och jag vattnade från toppen med en vanlig vattenkanna. 

Jag skred till verket. På måndag eftermiddag begav jag och Vidar oss till Hornbach där jag införskaffade fröer och flytande näring som passade för ätbara växter. Bilden ovan är akvariet samma kväll. Lysrörsfixturen hittade jag på Emmaus för 50 kr. Det är en badrumsfixtur, här monterad upp och ned då den på sin gamla "undersida" enbart har frostat glas på halva och är stängd till hälften. Den saknade dock ovansida så att de två 15W rören inköpta på Claes Ohlsson kommer helt till sin rätt. Lampan kom med fungerande rör i, men då jag bland annat sökt på hur man odlar tomater inomhus stod det i den artiklen hur viktigt det är att rören är helt nya. Då jag ej kan avgör hur många timmar de medföljande rören brunnit på den begagnade lampan valde jag att byta till nya rör, men att lägga undan de gamla som reservrör. Lampan står igång från det att jag sätter igång den på morgonen tills dess att jag går och lägger mig.

Jag letade upp ett galler som varit bottenplatta i en stor matlåda från IKEA och ställde denna på fyra barnmatsburkar av glas för att få upp den från botten. Sedan fyllde jag på akvariet med vatten, måttade i lite näringslösning och sänkte ner en akvariepump jag fått till skänks av Troll. Efter en stunds letande hittade jag något som liknade ett T-kors och efter ett enormt pillande så fick jag det hela att sitta ihop.




I akvariet ställde jag på måndag kväll kryddväxterna på burk samt ett rotat skott av Gullranka. Gullrankan är omplanterad i Leca-kulor och i dessa mynnar slangen från vattenpumpen ut. Fördelen med de keramiska Leca-kulorna är att de är ett dött material till skillnad från jord. De kommer oftast inte med några egna sjukdomar eller skadeinsekter.




Detta innebär att rötterna hela tiden översköljs av ny näringslösning och det är enkelt att förändra koncentrationen av näringslösning.

På tisdag kväll sådde jag några av fröna. Jag valde att så spenat då detta är en bladgrönsak, vilket skall fungera väl med hydrokultur, Cherrytomater då jag hittade en hel text som avhandlade hur man odlade tomater inomhus under lysrörsljus och Physalis, vilka min dotter brukar tycka om. Då jag ännu inte hade läst om hur man groddar frön för hydrokultur valde jag att gå på vad jag hade hemma. Vanlig planteringsjord i små engångsespressokoppar från Kahls.  Innan jag lade ner jorden gjorde jag hål i kopparna med en syl så att överflödigt vatten skulle kunna rinna ut. Kopparna placerades på en metallbricka som jag lutade något så att vattnet kan rinna åt sidan efter vattningarna.



Problem kvar att lösa är att det kan behövas en luftpump och en luftsten som sänks ner i näringslösningen för att syresätta vattnet och jag kanske måste plocka ut datorfläkten från vår förra stationära dator för att skapa lite "vind" nere i akvariet då och då. Kanske räcker det att öppna fönstret då och då.
Dessutom uppstår det hela tiden läckor i slangsystemet då jag använder en ganska smal slang på två ganska breda utblås.
Ett nytt besök på Hornbach kan behövas för att titta på slangar och kopplingar. Jag är mest intresserad av T-kors....




Läckage! Trycket sjunker! I canna do it c'ptn! Lagad med häftmassa.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar