tisdag 30 oktober 2012

Träningsmål uppdatering

Träningsmålen:
  • Genomföra Runkeeper Beginner 5K med tre löppass i veckan. - Det går frammåt! Ibland har jag halkat efter några dagar men har hittills kunnat hämta in det igen. En av de roligaste löpen var när jag tog med min vän Anna K ut och vi sprang i 50 minuter ute i löpspåret uppe i skogen. Det var en kall eftermiddag/kväll men vi blev svettiga ändå.

  • Köra den bålstabiliserande övningen "Plankan" minst en gång om dagen. - Glömde bort det en dag och måste komma igång med att göra det varje dag igen.

  • Lära mig hoppa hopprep - bara hoppat två gånger med hopprepet sedan jag köpte det.

  • Klara av att göra en chin up. - det går framåt. Jag kan hålla kvar i stången och dra upp mig lite, lite. Jag märker att armmusklerna och axlarna har förstärkts av de övningar jag gör med hanteln hemma och på gymmet.


Mat-målen

  • Undvika tillsatt socker. - Går alldeles utmärkt! Sockerfritt under vardagarna gör att helgifikat känns så mycket lyxigare. Jag äter sötsaker redan till fredagsfikat, men på söndagen känner jag mig nöjd och redo att låta bli igen.

  • Ingen läsk. - druckit läsk två gånger sedan målet sattes upp. När jag var sjuk och ledsen samt ett glas i helgen till mat.

  • Grönsaker till varje måltid. - Jajjemen.

  • Planera mina måltider i förväg, se till att även äta mellanmål. - Bra på att planera maten i förväg, sämre på att komma ihåg att ta med mellanmål på förmiddagen.

  • Ha alternativa snacks hemma. Nötter, russin, riskakor, jordnötssmör. - Har gått bra. Varit ett väldigt bra mål för att i sin tur undvika att äta godis på vardagskvällar.

  • Lära mig laga många nya maträtter för att hitta nya favoriter. - Har lärt mig göra egna Tortillias och egen Chai Latte!

  • Äta frukt varje dag. Både hel frukt och i smoothies. - Jepp, det har funkat. Mest i smoothies men även en del hel frukt.
Sömnen har dock svajat lite fram och tillbaka! Jag går i alla fall inte och lägger mig vid 01:30 längre. Men 22 och 23 blir det inte heller, utan snarare stängs våra elektroniska leksaker av vid midnatt. Det duger för stunden. 00-07:15

Jag har även lyckats undvika kaffe och cola-läsk och dricker istället te, för dess något lägre koffein-innehåll. Och dess goda smak. Och för att när man gör sig obekväm i en social situation genom att inte dricka kaffe är det bra att det i alla fall går att dricka te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar