lördag 1 juni 2013

Planerat för spontan grillning.


Trots förkylningen som jag har nämnt innan, mådde jag bättre på kvällen.
Det har varit fantastiskt väder under dagen, och regnvädret som föll över många av mina vänner höll sig borta från vår del av stan. Jag har varit inställd på att det skulle grillas någon gång under veckan, så när vi ändå höll på att beställa hem mat online hade jag lagt till det som behövdes för en spontan grillkväll.
Som väntat var engångsgrillen vi hade kvar sedan förra året svårt att ta sig, så min Partner fick ändå gå in och hämta en flaska billig tändvätska. Det är mest jag som gillar att elda saker så jag fick stå där och fjutta med tändstickorna och vifta med en plasttallrik tills det tog sig, med lilla CC på ryggen. Ergo-selen vi har på långtidslån från en vän gör verkligen nytta vid sådana tillfällen när vi håller på med farligheter vi inte vill ha en nyfiken ettåring mitt i.
Slängde med en bild på själva korven, det är en kalkonkorv från Ingelsta och det har jag faktiskt inte fått vare sig pengar eller varor för att säga men den var mycket god även om den sprack på elden. Anledningen till att ville prova korven var för att jag försöker undvika rött kött när annat fungerar. Det har både med klimatpåverkan och med cancerrisker att göra. Fast med tanke på cancerrisken borde vi kanske inte äta korv över huvud taget då det är en charkprodukt. Fördelen är i alla fall att vi även kan bjuda vänner som inte äter griskött på grillkorv. Jag har både muslimska och judiska vänner och vänner som inte äter griskött av gammal vana. Godast att lägga på grillen tycker jag att lax med citronsmör i ett foliepaket är eller att grilla den cypriotiska osten halloumi. Jag borde verkligen se till att ha halloumi hemma nu när det är grillsäsong.

För mycket kött bakom många fall av cancer(DN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar