tisdag 27 maj 2014

Preutopisk feminism



Det finns de som uttrycker att vi feminister borde bete oss som att vi redan hade ett jämställt samhälle.
Som ställer högre krav på, och blir argare på dem som kallar sig feminister när de fallerar ibland än de blir arga på alla de som inte engagerar sig för ett jämställt samhälle alls. Jag själv är argare på de som inte lyfter ett finger.

Jag anser att vi bör vara beredda att göra det arbete som krävs av oss här idag och använda de verktyg som är tillgängliga för oss. Även de verktyg som inte på något vis kan ses som perfekta, bara de är användbara. För att kunna göra det, attackera de problem som står i vägen för jämställdheten, så måste vi också våga se dem och inte låtsas som att de redan är borta.

Jag är villig att samarbeta med de som vill arbeta för ett jämställt samhälle, även folk som inte identifierar sig som feminister. För det är till deras handlingar jag ser, inte till deras identifikation. Ibland händer det att det är de som inte har feministisk analys som ändå gör de mest praktiska handlingarna för att skydda och stötta kvinnor i sin närhet. Jag vet för jag har själv haft sådana människor släppa allt för att rusa till mitt rent fysiska skydd när det har gällt.

Jag kallar mig då och då för preutopisk feminist, och med det menar jag att saker jag gör och säger utgår ifrån hur det ser ut omkring mig idag och på min strävan mot en jämställd värld. Jag kan inte agera eller tala som att jag redan lever i denna feministiska utopi. Det är att lura både mig själv och andra. Andra som då kan tro att det inte finns något kvar att göra.

Om alla skulle bete sig som att vi hade uppnått den feministiska utopin så hade vi antagligen inom kort också gjort det, men om bara en mindre grupp gör det så är det enbart självbedrägeri. Vi är inte där än, och vi ska inte lura oss själva. Vi kan inte bara önska en viss framtid, vi måste även göra praktiska åtgärder och uppoffringar för att nå dit.

Så en utvikning angående mitt förra inlägg om ekonomi.

Det vanligaste yrket för svenska kvinnor är undersköterska, sjukvårdsbiträde eller liknande. (20 vanligaste yrkena för kvinnor) Yrket har en snittlön på 20.150 kr.
Det vanligaste yrket för svenska män är företagssäljare.(20 vanligaste yrkena för män) Yrket har en snittlön på 28.310 kr

Ni känner säkert fler heterosexuella par där han tjänar mer än henne än par där förhållanden är tvärtom. Men mest av allt vill jag att vi alla börjar tala mer om pengar.

Och att undersköterskor ska 28.000 kr i snittlön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar