torsdag 23 augusti 2012

Lajv: Spelfördelning och fysisk förmåga [video+text]

Inspirationen till inlägget kommer från att, när jag talat om att inte ha höga ingångskrav vad gäller till exempel styrka,kondition och uthållighet i onödan. När detta disskuterades dök mer än en gång upp missförståndet att om arrangöret har en låg ingångströskel för att få spela ett speciellt koncept, så kommer inte mycket vältränade individer få "lov" att göra sin grej?
Jag funderade lite om detta kan att ha att göra med att vi är konsensusinriktade i sverige och att detta leder till att en del tror att alla spelare inom ett visst koncept dessutom måste prestera på samma nivå, oavsett om det gäller dräkt, skådespelarförmåga eller fysik?

Hursom, i videon försöker jag att låta bli att gräva ner mig i orsakerna bakom, utan istället peka på hur jag tänker kring att olika personerns olika förmåga kompletterar varandra, de hotar inte varandra. Jag har varit både vältränad, otränad och skadad och jag tänker att det lätt blir så att man istället för att ta ansvar för sitt eget lajv anklagar andra för att förstöra det man själv ville uppnå.

ok... videon:
Olika önskemål om nivån på fysiska utmaningar, till exempel på bofferlajv, behöver de nödvändigtvis krocka med varandra eller kan de samexistera och till och med kompletterande varandra?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar