söndag 17 februari 2013

Brädspelande som småbarnsförälder





Efter en lugn dag där jag och Partner tittade på filmen fantasyhumorfilmen Your Highness kom vår vän Jonas över och vi tre vuxna spelade Kingsburg med varandra och åt godis. Jag vann inte. Jag kom sist. Bebisen, CC, är nästan tio månader gammal och hon märker när hennes föräldrar försöker koncentrera sig på något annat än henne.
Det blir såhär. Alla tre vuxna turades om att hålla och underhålla lillasyster, men jag märkte att jag som hennes mamma trots det delade ansvaret blev mer distraherad än vad de andra blev. Det är det här fenomenet som lett till att jag fått omfokusera mitt nörderi sedan jag blev småbarnförälder. Jag har kunnat komma iväg på lajv, med och utan barn, och det har gått bra för lajv kräver inte riktad koncentration på samma sätt. Brädspel däremot har jag väldigt sällan tid för, jag upplever inte att jag får kvalitet i mitt spelande, och att jag tappar bort vilken strategi det var jag skulle använda. Dessutom blir jag frustrerad och upplever att jag kastar bort viktig tid som jag kunde ha gjort något vettigare med. Att spela ett brädspel blir ett tidsfördriv och jag har inte så mycket tid att fördriva. Nu kommer hon, leende inkrypandes i gästrummet där jag sitter och skriver. Hej då läsare! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar