fredag 10 december 2010

Prologförträff Göteborg

På torsdag kväll var jag först ute med arbetskamrater och åt mat, sedan mötte jag upp sambon och BB på café och ammade för att efter det gå med Spelledar-Simon och Kajsa (det kommer bli något stort av henne) till Meeths unga Salonger där Prolog-Petter och Prolog-Miriam skulle hålla i en förträff inför lajvkonventet Prolog som arrangeras i april 2011.

Vi tre upptäckte att vi var tidiga. Petter och Miriam satt precis och höll på att få i sig kvällsmat. Så vi pratade en hel del om hur vårt vampyrlajv Kindred Society kan utvecklas med den nya, öppnare given. När folk hade kommit och förträffen var ordentligt öppnad, så lekte vi lekar som fick ingång skratten och mingellusten hos deltagarna. Sen fick man välja att gruppera sig enligt de som redan visste att de ville hålla i en programpunkt och de som ville föreslå programpunkter. Det var fritt fram att röra sig fram och tillbaka.
Jag fick chansen att berätta om min och Johannes Axners idé om ett Utvecklingsforum: Sexualetik och lajv.

Då jag jobbar mycket runt könsroller, föväntningar och normer tycker jag att det är viktigt att saker så som dessa tas fram och disskuteas på ett tryggt och respektfullt vis. Därför kommer jag med Johannes Axner hålla i ett forum där vi delar in deltagarna i små disskussionsgrupper som får ett förberett disskussionsunderlag att gå igenom i enrum. Det som sägs i enrum ska grupperna sedan kommer överens om en strategi för att berätta om. Det går bra att välja att inte öht berätta vilka erfarenheter som avhandlades när den mindre gruppen var ensam, eller att man avidentifierar en upplevelse eller åsikt så att någon annan i gruppen sedan kan återberätta den i den avslutande cirkeln.

Jag kan förstå att ämnet kan vara kontroversiellt, men jag anser att det är dags att vi lajvare pratar om detta, om sex. Mycket för att jag stött på missuppfattningar, diamentralt olika spelstilar eller antaganden, tabun, heteronormativitet och annats som florerar när saker inte disskuteras utan en grupp enbart tror sig ha nått samsyn i frågan.
Utvecklingsforumet har inga ambitioner om att skapa en enda sexualetik i lajvsverige, utan jag som arrangör önskar enbart själv utöka min kunskap om hur det ser ut där ute.



Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

  1. "Pepp" verkar vara ett populärt ord! ;)
    Lite melankoliskt att se Meths igen.

    SvaraRadera