onsdag 12 september 2012

Socker - efterlyser fakta

Jag fick en tanke om att dra ner på min sockerkonsumption. För att det ska vara hälsosamt.

Men så undrade jag...varför anses det hälsosamt att undvika socker. Efter att ha läst på lite verkar det som att rekommendationerna gäller raffinerat, så kallat vitt socker. Men jag har svårt att hitta online varför socker är rakt av dåligt? Livmedelsverket skriver att söta drycker innehåller många kalorier utan att ge mättnadskänsla. Varför är det dåligt? Antagligen för att en går upp i vikt om en överskrider sin kaloribudget dag efter dag. Men jag går inte upp i vikt. Skulle jag gå upp i vikt skulle det inte heller vara hela världen, även om det väger att bära runt på fettet.

En kan få diabetes. Om en har anlag för det. Vilket jag så vitt jag vet inte har. Mamma, du kanske vet?

Jag vill ha fakta! Jag vill ha vetenskapliga artiklar! Berätta för mig sambandet mellan

Än så länge vet jag bara att mina tänder tackar mig då socker och karies definitivt har ett bevisat samband. Men vilka andra hälsovinster finns det att dra ner på sockret? Och hur lite socker kan en äta om dagen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar