onsdag 10 augusti 2016

Att hinna tänka egna tankar.

Att hinna tänka egna tankar.

Filosoferandet fortsätter.
Jag har nog alltid sett mig som en motvalls kärring samtidigt som jag både försökt förstå varför majoriteten säger att de tycker som de tycker. Eller inte säger vad de tycker. Jag har också försökt att inte säga emot bara för att utan för att jag har ett syfte med att säga emot det jag upplever bli sagt. Eller jag har strävat mot det, det är inte alltid jag har lyckats. Ibland har jag redan varit uppe i varv och varit onödigt konfrontativ och sårande och i alldeles för liten utsträckning visat att jag visst förstod vad den andra personen menade.
Jag gör så mycket dumt när jag är arg, när jag låter mig själv bli provocerad. Vissa konflikter är inte värda min tid och vissa konflikter är inte värda att riva upp andra människors sår över. Jag önskar att jag alltid hade den klarheten och sinnesron att kunna analysera konflikter jag håller på att hamna i innan de blir konflikter.

Jag säger ibland att allt inte måste vara en debatt heller, utan många gånger hade det räckt att ha ett samtal. Med det menar jag inte att vi ska sluta debattera, men varje utbyte av åsikter är inte en inbjudan till att diskutera eller debattera med den andre. Ibland är andra människor aningslösa om att de vandrat rakt in i en debatt, de tror att de bara kom med ett instick i ett samtal.

En nackdel med att dra sig undan och bygga mitt eget reflekterande rum, i mitt hem, ute i löpspåret och ute i skogen är att det blir mindre tid med vänner. Jag har ett socialt heltidsarbete och ägnar fritiden åt familj och hobby. De vänner jag träffar ägnar jag mig oftast åt att sitta tyst i samma rum med, medan vi pysslar med var sin sak. Eller så tittar jag på någon enklare underhållning på tvn och kommenterar då och då till vännen vad jag ser på skärmen. Igår tog en vän med mig ut i skogen. Vi satt på en häll och tog in naturen. Vardag. Sakta lunk, ett fåtal löv som redan fallit till marken. Att det kan vara så skönt både att samtala och att vara tyst. Jag känner kravlöshet i tystnaden, att i tystnaden så slipper jag mina egna krav på att prestera något. Hinna tänka mina egna tankar.

Jag låste en gång upp min kreativa förmåga. Att uttrycka mig blev för mig naturligt. Allt jag gör är gott nog. Men därför har jag inga hinder för att producera, jag kan inte sluta producera och påverka min omvärld. Men ibland så straffar det sig. Men jag kan ändå inte sluta för jag vet inte riktigt hur jag gör för att sluta. Det är det jag funderar på.

Har du lätt eller svårt för att uttrycka dig utanför din innersta krets?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar