söndag 14 februari 2010

Surdegsbröd


Jag gör mitt surdegsbröd med en deciliter surdeg, fyra deciliter vatten, 12 deciliter ekologiskt vetemjöl och en matsked honung. Efter att ha knådat det i maskinen i tio minuter tillsätter jag två teskedar havssalt och knådar ytterligare fem minuter. Denna gång knådade jag lite för hand också. Sedan fick den jäsa, först framme och sedan i kylskåpet innan jag återigen tog fram degen och delade in den i ett avlångt och runt bröd. Det avlånga brödet fick jäsa i den jäskorg jag fått av Martina och Vidar.
Idag glömde jag bort bröden efter att jag lagt dem på jäsning, men då de såg okej ut ändå snittade jag dem, lade dem på en förvärmd plåt och gräddade dem i ugnen tills de var 90 grader inuti varpå de lades på galler.

Det fanns bröd kvar från förra gången så detta skar jag upp i små bitar och körde i matberedaren för att göra eget ströbröd som nu ligger på torkning innan jag antingen kör det i matberedaren igen eller mortlar det.



Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Rågsurgrund eller vetesurgrund? Kanske den berömda fruktsurgrunden levain? ;)

    SvaraRadera
  2. En vetesurgrund som började sina dagar som levain. Vet inte om det forfarande kallas levain då?

    SvaraRadera