torsdag 7 oktober 2010

Mjölkfri dipsås med bacon och äpple.



Det här receptet komponerade jag idag. Jag vill tacka Monica Nilsson som är den som på Kampen i Ringen visat för mig att fläsk och äpplen hör ihop.


För en person:


1/2 paket kravmärkt Bacon 
1/4 lök , hackad
några ringar purjolök 
1/8 äpple hackat
1 msk vitt mjöl 
0.5 dl Oatly iMat

Klipp ner  små bitar av bacon i en gjutjärnsstekpanna. När baconfettet rinner ut i pannan, tillsätt den hackade löken. Lägg lite grön purjolök, främst för att få färg.För en liten anstrykning av sött och surt, lägg till några små kuber av krispigt äpple strax innan du lägger något mindre än en matsked vetemjöl genom siktning den över stekning poster i pannan. Häll på Oatleys iMat  och rör tills iMaten och mjölet gör såsen tjock. Vissa säger att detta tar ca 2-5 minuter för att undvika smaken av mjöl. Du kan ha i  soja för färg. Peppra och salta efter eget tycke och smak.

Jag hade detta att doppa min klyftpotatis när jag åt lunch gjord av vad jag hade hemma. 

Baconet kom från en redan öppnad förpackning. Jag försöker att alltid ha lök och mjöl hemma. Purjolöken blev över efter att jag gjort potatis och purjolökssoppa. Äpplet kom från en villaträdgård äppelträd. Oatley iMat blev över efter att jag gjort vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar