För en tid sedan fick vi information från vårt hyresbolag om ett en extern hantverkare behövde tillgång till vår lägenhet för att installera ett bredbandsuttag från Tele 2, vilket skulle möjliggöra upp till 100Mbits uppkoppling, om man nu ville ha det.
Även om man inte vill ha det ville fastighetsägaren ändå att uttagen skulle installeras. Uttagen installerades, snyggt och prydligt, vid ytterdörren. Vi hade inga problem med hantverkaren.
Det finns bredband från ComHem indraget sedan tidigare, men efter usel service från dem har vi valt att istället använda oss av Bredbandsbolaget, med vilka vi är nöjda.
Idag, efter att vi hade ätit, jag ganska nyligen hade kommit upp ur badet och sambon som skulle ner i tvättstugan precis hade återvänt från affären så ringer det på dörren. Klockan är 19:30. Min sambo öppnar dörren och jag backar in i vardagsrummet med ettåringen i famnen.
Utanför står en ung man som uppger sig vara från Tele 2. Han ska kolla någon sorts siffra på det nyinstallerade bredbandsuttaget för någon sorts ominstallation....men det ska han göra "sen". Först frågar han om sambon är den som "står för allt" och då vill han bara "låna dig fem minuter" som han säger till sambon, för att gå igenom vad det är han ska göra. Sambon blir förvirrad. "Kan vi gå in i köket" tycker killen. Dom går ut i köket.
Killen utbrister "oj här har ni nyss ätit" när han inser att det inte går att sitta ner vid köksbordet.
Han frågar då stående sambon vad vi har för hastighet från ComHem idag, för han ska berätta för oss vad en mycket snabbare lina från Tele 2 skulle kosta oss. Jag morrar från hallen att vi inte har ComHem och han inte har att göra med vad vi har för uppkoppling, vi ska inget ha. Han ser besvärad ut.
Killen från Tele 2 börjar läsa upp prisuppgifter i jämförelse med 8 Mbit, min sambo ber honom om att "lämna något skriftligt" killen kommer med en ursäkt om att det "bara är ett visningexempel" eller annan liknande bullshit. Nu är han mycket tydligt en försäljare, jag går in i köket med ettåringen på armen. Tittar argt på honom:
"Vi vill inte ha, vi vill inte ha med Tele 2 att göra, ska du sälja....så kan du gå."
Killen ursäktar sig fort och slinker ut i hallen, ut genom ytterdörren. Jag låser när han går. Han läser aldrig av några siffror, uppenbarligen var inte besöket så viktigt som han försökte få det att låta.
Det där Tele 2, det är dålig stil.
Jag har fått er reklam, min hyresvärd har berättat vad det är ni har installerat i min lägenhet. Kom för helvete inte hit halv åtta på kvällen för att ringa på min dörr. Lura er inte in i min lägenhet under falska förespeglingar.
P.S Om ni vill muta mig så tas iPhone 4 emot. Barnet började ju inte att gråta i alla fall.
Läs även andra bloggares åsikter om tele 2, bredbandsbolaget, comhem
Här knackade "Bredbandsmäklarna" på med i princip samma stuk & säljapproach.
SvaraRaderaHan fick 20 sekunder - utanför dörren.
Fula metoder, okej, visst det är deras jobb men vf någonstans går gränsen.
Jag anser inte att det är deras jobb vara någon som helst ursäkt för att göra på det viset.
SvaraRaderaUsch! Riktigt dåligt. Ni kunde tagit hans namn och ringt upp hans chefer...
SvaraRaderaMenar att det är deras "framfusighet" som ger deras lön. Inget sälj - ingen provision.
SvaraRaderaMen desperata anställda är ingen bra reklam för företaget, anser jag.
SvaraRaderaLåter orimligt att hinna med allt det där på 20sec
SvaraRadera