söndag 6 januari 2013

Mod på gymmet

Jag har varit en vända på gymmet och där tagit mod till mig och plockat upp några skivstänger, istället för att bara använda hantlar. Jag går på kommunens egna gym och hade råd att skaffa ett träningskort med hjälp av en rabatt jag får genom jobbet. Det är märkligt det där med vad jag vågar och inte vågar. I fallet med skivstängerna handlar det till en viss del att jag inte vill visa min okunskap om hur jag ska använda en skivstång korrekt. Till vilka övningar är en skivstång passande, och när ska jag hellre fortsätta använda hantlar? Samtidigt känns det mer "på riktigt" att använda skivstänger än hantlar. Precis så känns det mer på riktigt att göra ryggresningar, en övning när en låser fast benen och hänger fritt med överkroppen, med en vikt i famnen än att bara göra den med kroppsvikten. Men jag utvecklas och lyfter tyngre och tyngre, experimenterar med att istället för att lyfta samma vikt 10 gånger i tre omgångar, lyfta en tyngre vikt 5 gånger i fem omgångar. Jag märkte av resultaten här om dagen, i mitt arbete, både när jag hjälpte till med förflyttningar och när jag spenderat tid sittandes på huk.

Skolgymnastiken lärde mig inte mycket om hur jag kan använda fria vikter överhuvudtaget, även om vi under två år på gymnasiet hade tillgång till ett källargym. Jag vet inte hur skolgymnastiken ser ut idag, borde jag kanske ta reda på det? Ni som har barn i skolåldern, eller är barn i skolåldern, vad anser ni?

Efteråt handlade jag mat och lagade lunch.

Nu sitter en Dungeons and Dragons grupp i vardagsrummet, jag är inte med, det är det min partner som är, och drar de första något skämtsamma raderna i äventyret de ska spela. Yngsta dottern sitter på golvet bredvid mig och tuggar förstrött på lite duplo med sina nya tänder. Själv skriver jag och dricker alkoholfri glögg ur en temugg dekorerad med Ganesh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar