onsdag 29 maj 2013

De sju diskrimineringsgrunderna (Var inte en skitstövel)

Det är temevecka för HBTQ-frågor i min stad, den så kallade West Pride. I samband med detta vill jag berätta för er, mina läsare om vilka de sju diskrimineringsgrunderna som är inskrivna i svensk lag är. Diskriminering kan en göra sig skyldig till både medvetet och omedvetet, men oavsett om en gör det med mening eller ej så kränker man en annan person eller grupps mänskliga rättigheter. Diskriminering sker även på grund av andra saker, till exempel övervikt, men dessa sju är de som står i lagen.

Så ta en titt och fundera på om du kan förbättra dig på något område.

  • Etnisk tillhörighet - att behandla någon annorlunda, oftast sämre, för att de har en annan hudfärg eller ett annat etniskt eller nationellt ursprung. Även att särbehandla på grund av ett mer ovanligt namn eller på grund av att personen talar andra språk.
  • Religion eller trosuppfattning - att behandla personer annorlunda för att de över huvud taget är religiösa eller är religiösa inom en annan religion eller på ett annat sätt än vad du är. Det här tycker jag att en del av mina aktivistiska ateistvänner ibland ligger på gränsen till. Jag förstår behovet av att kritisera världsreligioner, men det kan göras utan att kränka andra människors rätt att tro på vad de vill.
  • Funktionshinder - Du ska inte diskriminera, utestänga personer med varaktiga nedsättningar i fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga funktionsförmåga. Detta är något som det pratats mycket om från och till i lajvkretsar och min ståndpunkt är att även om det inte alltid finns resurser att möta upp olika behov så ska det som kan göras, göras. Det kan handla om allt från ramper för att kunna få tillgång till lokaler om en har svårt att ta sig fram, till att läsa in en text så som ett regeldokument som ljudfil.
  • Kön - Han, hon och hen, de ska alla ges samma förutsättningar att delta och känna sig välkomnade och accepterade. Acceptera inte kränkande skämt eller att de ges olika roller eller tillskrivs olika egenskaper. Tänk dessutom på att vi lever i ett sexistiskt samhälle och att det ibland kan behövas åtgärder åt "andra hållet" för att kunna säkra att dina vänner får samma möjligheter att göra det dom vill.
  • Könsidentitet och könsuttryck - Det här handlar om hur vi förhåller oss till kön, vårt eget och andras. Hit faller mycket cis-sexism (sexism som mer eller mindre specifikt skadar transpersoner). Här kan det vara bra att bland annat komma ihåg att transkvinnor är kvinnor, transmän är män. Om en är osäker går det ofta bra att fråga vilka personliga pronomen de du möter vill bli kallade. Om du är ciskönad (alltså inte uppfattar dig som trans) dra inga jävla skämt om "transor". Transpersoner har oftare än andra upplevelser där de blivit fysiskt eller verbalt attackerade både av närstående och av främlingar, så det du uppfattar som ett kul skämt kan vara grovt kränkande.
  • Sexuell läggning - Den vanligaste diskriminerande saken jag stöter på, även bland personer som anser sig välutbildade och välartikulerade, är att det skulle synas på folk vad de har för sexuell läggning. Det gör det inte. Det är dock fortfarande diskriminerande att särbehandla någon för att en tror att de är homo eller bisexuella även om de inte är det. Sen kanske vi inte tror att vi diskriminerar, men det hände (ofta) att jag fortfarande hör mina vänner använda "bög" eller "homo" som något negativt. Antifeminister kallar mig dessutom fortfarande ofta flata eller påstår att jag inte fått nog med kuk (som att heterosexualitet skulle bota min feminism).
  • Ålder - Det här kanske kan göra er förvånade, men en får inte utesluta folk på grund av deras ålder. Sätt inte upp omotiverade åldersgränser, och granska noggrant de skäl ni anser er ha för att begränsa åldern på deltagare i olika aktiviteter. (undantag gälla för sådan särbehandling som har ett berättigat syfte om särbehandlingen är lämplig och nödvändig för att nå syftet.)
Jag ska förtydliga att  diskrimineringslagen gäller:

- arbetslivet
- utbildningsverksamhet
- arbetsmarknadspolitisk verksamhet och arbetsförmedling utan offentligt uppdrag
- start eller bedrivande av näringsverksamhet
- yrkesbehörighet
- medlemskap i vissa organisationer
- varor, tjänster och bostäder
- allmän sammankomst och offentlig tillställning
- hälso- och sjukvården
- socialtjänsten
- socialförsäkringen
- arbetslöshetsförsäkringen
- studiestöd
- värnplikt och civilplikt
- offentlig anställning.

Men att det ändå är en god idé om man vill vara en bra medmänniska att granska sina motivationer och handlingar i ljuset av hur de går ut över andra personer, även om de inte omfattar av själva lagen. Lag är inte samma sak som etik. Du behöver själv fundera över vilken moral du ska agera enligt.

HBTQ står för Homosexuell, Bisexuell, Transpersoner samt Queer.
Queer kan beskriva ett förhållningssätt eller en rörelse som kritiserar normer kring kön och sexualitet. En queer person kanske inte heller vill definera sin egen sexualitet.



2 kommentarer:

  1. Bra inlägg. En liten rättelse bara. T = transpersoner (alltså inte bara stranssexualitet) och Queer kan även vara att inte vilja identifiera sin sexualitet tex.

    Förutom det så gillar jag inlägget skarpt :)
    Vilktigt att uppmärksamma diskrimineringsgrunderna. Ska du in på west pride något i dagarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så, fixat. Jag får se om jag hinner in, jag funderar på att delta i en träff för regnbågslajvare i alla fall. Annars har jag deltagit genom en kurs anordnad av min arbetgivare.

      Radera