onsdag 14 augusti 2013

Våra försäkringar - en kostnadsöversikt

Med ett plåster på långfingret.

I inlägget har jag delat upp försäkringarnas först per försäkringsbolag och sedan har jag delat upp deras kostnad månadsvis. Det här en referens både för mig och för andra. Mina frågar är egentligen mest; är vi överförsäkrade?

Hos Trygg Hansa
Hemförsäkring Bostadsrätt + Drulle +hemelektronik 298.50 kr
Tryggabarn (BB) 177 kr
TryggaBarn (CC) 177.50 kr
TryggVuxen (Partner) 301 kr
Sjukvårdsförsäkring (Jag) 180 kr

Hos Movestic
Livförsäkring 45 kr (jag)
Olycksfallsförsäkring (jag) 55 kr
Sjukskydd 500 kr utan engångssersättning (jag) 14 kr

Hos Länsförsäkringar via Göteborgs Stad
Olycksfallsförsäkring (båda barnen) 0 kr

Summa 1248 kr i månaden.
(14.976 kr om året)

Det här är en nivå på försäkringsskydd som Konsumentombudsmannen rekommenderar. Priserna för mina personförsäkringar påverkas av mitt medlemskap i fackförbundet DIK. Skulle jag istället gå mer i Kommunal skulle jag betala mer i fackavgift men å andra sidan skulle istället en hemförsäkring och en olycksfallsförsäkring ingå där.

Jag har alltid fått berättat för mig hur viktigt det är att ha en hemförsäkring och nu har vi köpt bostadsrätt. Drulleförsäkringen tänkte jag rätt länge skulle minska min oro för allt som kan gå fel. Dock funderar jag på att säga upp försäkringen som sänker vår självrisk på hemelektronik då jag hoppas att vi ändå ska ha pengar nog att betala den vanliga självrisken. Båda barnen har varit försäkrade sen jag var gravid med dem, det var lite så jag halkade in som just kund hos Trygg Hansa. TryggaBarn har ett rykte om sig att vara "den bästa barnförsäkringen". Dock har vi aldrig använt den, vi försökte när fick en möjlig mjölkproteinallergi-diagnos men det täckte den inte då.
Jag är dock ovillig, i alla fall nu, både att säga upp och att byta sjukvårdsförsäkringen för barnen, just för att de varit skyddade så länge och inga sjukdomar hos dem skulle kunna räknas som att de låg utanför försäkringsperioden. Jag har hört skräckhistorier om barn som blivit sjuka just under glapp i försäkringsperioder. Samtidigt är den mesta normala vården, sjukdomarna och olyckor barn får och råkar ut för inget som orsakar oss några större kostnader. Men oron finns ändå där.
Av oss vuxna är jag den som är mest trolig att söka ersättningar. Två gånger har jag fått ersättning av min sjukvårdsförsäkring hos Trygg Hansa, som jag har tecknat genom mitt fackförbund. En gång har jag dock fått avslag då jag sökt vård på vårdcentralen tidigare (inom två år) innan försäkringen tecknades. De gånger jag fått ersättning för patientavgift och medicin har dock utbetalningen gått fort.
Partner däremot har till och med brutit foten och varit gipsad utan att vare sig ta taxi till ortopedakuten eller ta en dag ledig från jobbet. Använder vi någonsin hans försäkring har nog något riktigt hemskt hänt och jag är den som ringer. Båda har livförsäkringar, vilket kändes viktigt då våra barn fötts och ännu mer nu när vi äger ett boende ihop.

Den sista olycksfallsförsäkringen hos Länsförsäkringar har alla barn som är folkbokförda i Göteborg eller går i skola i Göteborg. Den kostar oss inget och ger ersättning samtidigt som TryggaBarn skulle göra det. Jag har dock ringt Trygg Hansa och vi ska se över om vi ska sänka ersättningsnivåerna på Olycksfallsförsäkringen som ingår i TryggaBarn och därmed sänka premien.

1248 kronor i månaden blir nästan 15.000 om året och jag tror tyvärr det enda vi kan göra åt det är att se till att bli bättre på att använda oss av det försäkringsskydd vi ändå betalar för om och när vi skadar oss, vår egendom eller blir sjuka.

Vad har ni för försäkringar? Tycker ni att de är dyra, tycker ni att vi är överförsäkrade? Vilken försäkring är viktigast för er?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar