tisdag 24 maj 2016

Uppfräschning av Innehållsförteckningar för Lajv samt nyheter om Häxorna på Ästad Gård

På grund av att vänner till mig var på den nordamerikanska konferensen Living Games (http://www.livinggamesconference.com/) har jag fått en förfrågan om min idé om att alla lajv ska ha en innehållsförteckning, precis som förpackade matvaror har.

Jag gjorde då en sökning i bloggen och upptäckte att jag publicerade min idé redan 2012, men att jag tyvärr gjorde det i en video. Så någon gång de närmaste veckorna borde jag ta tag i att skriva en engelspråkig version baserad på videon för att sprida idén. Jag är egentligen övertygad om att det finns massor med lajvare över hela världen som kommit på precis samma idé.

Det finns ju även så kallade trigger warnings och content warnings men sådana är ju mer angående riktigt jobbiga ämnen eller ämnen som är sedda som kontroversiella. En "innehållsföreteckning" är ingen _varning_ det är helt enkelt en lista på element som man som arrangör tänkt sak förekomma under lajvet och upplevas av deltagarna. Den kan användas både för att välja bort lajv, men också för att välja till den då de innehåller ens "favoritingredienser" eller kombinationer man tycker om.

Gamla blogginlägg:

Alla Lajv bör ha en innehållsföteckning [video]
Lajv med innehållsförteckning: Luftskeppet som dök upp.


Ang Häxorna på Ästad Gård har jag och Linda spikat att vi släpper anmälan den 1:a Juni och sedan har den öppen några veckor om man vill fundera över vad man vill skriva i sin anmälan. Så det är inte först till kvarn som gäller utan vi går igenom anmälningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar