måndag 11 februari 2013

Praktisk nördfeminism.


Jag har ibland stött på rådet att som kvinna helt enkelt inte acceptera sexism utan bara köra på som jag vill ändå. Det kan stämma för vissa saker, som att jag kan avstå från att raka mina ben och armhålor och välja att ignorera de som har mage att kommenterar detta.

Det är desto svårare när det är så att jag förhindras från att göra sådant jag vill göra just för att andra har en reell möjlighet att hindra mig. Det kan handla om att få spela en maktroll på ett lajv, då är jag beroende både av att få rollen godkänd av arrangörerna, och att deltagarna på lajvet spelar upp och bekräftar mig i den rollen. I sådana situationer är jag bland annat beroende av hur andra arrangörer och deltagare ser på kvinnor. Som jag har sagt många gånger förr så sätts hinder sällan upp med förklaringen "det är för att du är kvinna" utan för det mesta skylls det på andra faktorer och personen/personerna som hindrar tror ofta på de andra orsakerna själv.

Så, vad kan jag göra då?

Tja, jag kan inte alltid hjälpa mig själv, men jag kan hjälpa andra nördtjejer så att de slipper uppleva samma sak. Vi kan ta exemplet med vampyrlajv. Om jag själv inte får min mäktiga ancillae-roll (en vampyr som är mer än 100 år gammal) godkänd av spelledningen så kan jag istället snabbt inventera om det finns någon/några andra roller som spelas av kvinnor. Vad jag sedan än får möjlighet att spela kan jag sedan hjälpa till att bekräfta de här rollerna så kvinnorna som spelar dem orkar fortsätta.

När det kommer till att välja styrelse till mina spelföreningar kan jag tänka på vilka kvinnor jag känner som skulle passa och nominera dessa till valberedningen. Det här gör män hela tiden, bekräftar och lyfter varandra.

Dessutom på de platser och i de föreningar där jag har makt och inflytande kan jag bete mig på ett sådant sätt att andra kvinnor och tjejer känner sig inkluderade och trivs. Många nördtjejer har erfarenheten att de i sina ungdomsår oftast umgåtts med en majoritet män, och det kan krävas ett mer medvetet agerande för att inte se andra kvinnor som konkurrens och få till en större blandning på vilka en väljer att bilda rollspelsgrupp med, vilka som ingår i den grupp en ska åka på fantasylajv med och vilka som har makten i den gruppen. När jag tänker på vem jag vill bjuda hem på brädspel, vilka nördar tänker jag på då? Är de killar eller tjejer. Om jag blir tillfrågad vem som kan leda en fana med Cordover till nästa Krigshjärta, vilka namn ger jag då?

I alla möjliga spelrelaterade sammanhang går det att leta upp kvinnor och ta reda på vad dom håller på med. Ett exempel är Isis - en möteplats på Gothcon 2013 som Setsuna arrangerar. Jag åker inte på spelkonventet Gothcon i år, men jag vill gärna slå ett slag för evenemanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar