söndag 3 mars 2013

Kvinnomisshandel med dödlig utgång.

Det har skett ännu ett kvinnomord på orten där jag bor. Mördaren är återigen en man som offret haft en nära relation till. Jag önskar att jag hade några idéer om hur vi kunde stoppa morden. Jag vet inte egentligen så mycket faktauppgifter utöver att det är i genomsnitt 17 kvinnor om året som dödas av en man de har eller haft en relation till. Ni kanske även vet att det inte är 17 män som dödas av en kvinna de har eller haft en relation med.

Hopplösheten slår mig. Patriarkatet demonteras inte i tillräckligt snabb takt. Om ett år kommer det att ha blivit försent för ytterligare ca 17 kvinnor. Varför stoppas inte de här männen innan de blir mördare? Varför misslyckas vi än med att skydda dessa kvinnor? I många fall efterlämnas barn, som blir moderslösa. Ibland mördas deras mor inför deras ögon. Hur kan vi rädda liv? Kvinnojourer kan ge råd att vi ska umgås och vara en del av kvinnor och barns liv om vi misstänker att de far illa. Finnas till och skydda både med vår rent fysiska närvaro men också genom att markera vad som är ett oacceptabelt beteende. Jag har även försökt visa att jag märkt av saker som gör mig orolig och försökt ta upp incidenter som jag tycker går över gränsen. Försökt hjälpa kvinnor i min närhet att sätta ord på det de upplever.

Ibland går det vidare till att behöva stötta en kvinna till att göra en polisanmälan, och ibland kan även det sociala hjälpa till. Men det här gäller ju bara de kvinnor som fortfarande har ett socialt nätverk, något som många kontrollerande män redan på ett tidigt stadie berövar kvinnan. Har du vänner du tidigare umgåtts med men som nuförtiden aldrig har tid, eller deras partner är så otrevliga att ni själva känner obehag inför att träffas? Känns det dåligt i maggropen? Det kan vara värt att ta upp det hela mer er vän.

Vi kvinnnor är människor. Ingen man vi haft en relation med äger oss. Vi ska vara fria att gå när vi behöver det, utan rädsla för repressalier.

1 kommentar:

  1. Roligt att lyssna på dina tankar och ideer om lajv.

    Vet att detta inte har något att göra med ditt inlägg här ovan, då jag endast sett din vlog.

    Skall tänka över dina ideer angående innehållsförteckning på lajv.

    Har du varit i berghem? Tänkte om man sett dig där.

    SvaraRadera