måndag 13 oktober 2014

Fly inatt! - En praktisk guide för lajv

En praktisk guide

En lajvande kompis frågade mig om ett system jag använder mig av på lajv som sker i skog och mark, oavsett om dessa är fantasy eller utspelar sig i en näraliggande framtid. Vi hade pratat om det någon gång efter ett lajv och hon hade lagt det på minnet. Jag systematiserar upp mina ägodelar på lajvet för att kunna följa med i berättelsen samtidigt som jag behöver ta så lite hänsyn som möjligt till att jobba på att lösa praktikaliteter. Idéerna är lite baserade på överlevnadsnördars olika små kits. Tanken är att de ska läggas ihop allt eftersom du vill ta med dig mer.

Personal pack

"Sssssh, skriker du skär jag halsen av dig"

För oväntade saker som innebär att jag för stunden inte kommer åt övrig packning. Packningen möjliggör bland annat att min roll kan bli kidnappad utan att jag behöver viska "off, jag måste ha mina mediciner". Därför har jag alltid detta på kroppen:
  • Liten påse med nödvändiga mediciner. Oftast allergimediciner. Märkt med en så kallad offruna.
  • Även i offpåsen: modern kompass, om jag skulle släppas på en del av området jag inte känner till.
  • Kniv i bältet. För länge sedan var jag scout och har svårt att släppa nyttan av en kniv.
  • Rollens valuta, vilken den nu är på lajvet.
  • Rollens viktigaste papper. Tänk ID, men också roliga brev.
  • Liten flaska fejkblod. För att...

Bug out bag.

"DET ÄR GASTAR ÖVERALLT. Fly!"

Den här är till för att kunna dra från lägret med någon minuts betänketid och kunna bara borta tills sent sent samma natt. Den behöver ej vara packad men ska vara samlad på samma plats och gå att rafsa ihop. Rustning och vapen ska vara lättillgängliga.
  • Extra strumpor.
  • Fylld vattenflaska. Mellan 0.5-2 liter.
  • minst 200 kcal i snacks till exempel äpplen och nötter.
  • Värmeplagg som passar rollen
  • Rollens vapen
  • Rollens rustning
  • Ljuskälla, passande scenariot. Ficklampa eller ljus och tändstickor.
  • Myggmedel i offpåse.
Sleep over/screw you guys.

"Jag tänker inte stå ut med de här förolämpningarna mer! Jag har blivit erbjuden ett bättre kontrakt."

Ska gå att hämta med några minuters betänketid. Används för att kunna bryta upp läger och slå sig ner någon annan stans, men också för att kunna lämna en grupp som är som på något vis blivit ohållbar. Eller för att kunna göra det som är logiskt för din karaktär och ge sig av upp i skogen, flytta till din rolls anhöriges grupp eller i allra värsta fall själv kunna lämna området och bege sig till befolkade trakter. För att den här packningen ska vara bekväm är det tänkt att jag ska bege mig till en annan grupp, men att jag behöver ha med mig saker för att inte bli en belastning för den gruppen i verkligheten. Vid eventuell flytt med mer tid så flyttas istället all min utrustning. Denna packning är till för flytten ska kunna gå snabbt och dramatiskt riktigt till.
  • Delar av sovpackningen är därför ständigt hoprullad när jag inte sover i den. Består av filt och underlag.
  • Mina (diskade) matsaker ligger i en påse, ibland inrullad i sovpackning. Jag brukar ha en trämugg, en skål som är flat i botten samt en sked. Som kniv använder jag bälteskniven.
  •  ca 600 kcal i snacks tex kassler, korv, ost i en ren linnepåse.
  • Extra underskjorta att sova i/byta till.
  • Karaktärsviktiga föremål, typ verktyg, skrivdon och annat som väger lite nedpackat i en väska/påse.
  • Ljuskälla av typ lykta.
  • I offpåse: våtservetter. Eventuella dygnsmediciner.
Det är fördelaktigt om denna packning går ner i en ryggsäck eller kan spännas på en bärram. Men den behöver inte vara nedpackad, eller fastspänd, då du oftast har lite tid på dig innan detta beslut behöver genomföras. Det är dock bra att sakerna står nära varandra så att du inte behöver leta över hela ditt förra läger innan du överger dina lagkamrater. Det är även bra om påsarna och sovrullen är märkt med din rolls namn eller bomärke då du kan behöva skicka någon efter dina saker om du inte själv har möjlighet att hämta dem. Detta kan även vara bra när du är på ett lajv där din roll kan dö och du kan behöva dessa saker för att kunna byta roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar