tisdag 7 oktober 2014

Lägesrapport från min del av lajvsverige 7 oktober

För mig har de senaste dagarna i lajvsverige varit turbulenta.
Jag skulle kunna skriva om en del av det som har hänt, men det kommer enbart vara min egen förståelse av situtionen. Så istället för att jag gräver ner mig i detaljer kan vi hålla oss på en mer allmän nivå.

  • Det pratas en hel del om vilka som sitter i projektgruppen för lajvet Krigshjärta VII. Krigshjärta VII blir det sjunde storlajvet i kampanjen Krigshjärta och är tänkt att arrangeras sommaren 2015.
  • I Facebookgruppen Vi som lajvar brakar kommunikationen ihop angånde vad som ska göras vid övergrepp i samband med lajv. Där vissa tänker på våldtäkter och pratar om dessa tänker andra på pojk och flickvänner som gjort slut. 
  • När det tas upp att man pratar om våldtäkter eller andra typer av sexuella övergrepp i samband med lajv frågas det varför den som utsatts inte gått till polisen (utan att veta om det faktiskt skett).
  • Men några jobbar faktiskt på att försöka få folk att tänka både på vilken vårdegrund vi som arrangerar ska agera utifrån vid den här typen av kriser.
  • Martina J jobbar på  med ett av föreningen Krigshjärtas värdegrundsdokument, ett arbete hon försöker rekrytera brett till bland olika typer av lajvare som är engagerade i Krigshjärta.
  • Facebookgruppen Larp Women Unite har nu mer än 500 medlemmar och välkomnar dig som identifierar helt eller delvis som kvinna och som sysslar med lajv, har gjort det eller vill göra det. Välkommen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar