lördag 30 juni 2012

Det handlar om kroppen

Du måste inte gå ner i vikt.

Vad du äter, när du äter och vad du använder mat till har ingen med att göra. Jag anser inte att alla skulle "må bra av att gå ner fem kilo". Det är ett falskt påstående. Alla bör inte gå ner i vikt. Alla kan inte gå ner i vikt. Alla som kan gå ner i vikt mår inte bra av det. Alla som går ner i vikt stannar inte nere i vikt. Att med hårt arbete förändra sin vikt, kostar just arbete, och det måste vara upp till var och en om det är något man har möjlighet att lägga tid, pengar och energi på.

Jag anser inte att det är bra att ständigt tala om dieter, speciellt inte oombedd, men jag märker att jag uppfostrats i ett samhälle där det offentliga samtalet om dieter påverkat även mig. Hur mot jag än är att prata om dieter som ett sätt att umgås, märker jag hur lätt orden faller ur mig.

Du gör som du vill med din kropp. Jag hoppas att du får utrymmet att göra det också, och inte ständigt påpassas av olika grindvakter som har åsikter om vad du stoppar i munnen. Mat får lov att vara något annat än bränsle. Om god mat är en tröst för dig, så är det bra, det är ok. Det är inte alla som har en tröst i den här världen.

Jag söker själv på sätt och vis att friggöra mig från att vara kropp. Vi kvinnor reduceras ofta till att vara just kropp. Vi får beröm om vår kropp behagar andra, och skit om den inte gör det. Jag är kropp, också, men det är inte allt jag är. Speciellt inte på internet. Jag är ett intellekt. Jag är en summa av erfarenheter. Jag har starka känslor. Min kropp är ett basalt verktyg, som jag desperat behöver, men min kropp är inte det enda resultat jag vill åstakomma med mitt liv.




2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Debatten rasar på:

    https://plus.google.com/u/0/115328551687862307245/posts/CYWLh25nHVj

    SvaraRadera