lördag 18 september 2010

In the Quarry

Just do you shift
don't raise you voice
don't take a tone
or you'll be sorry.

Stay out of trouble
Stay out of the Reavers way.
You might live to see tomorrow
stand in line to sell your body one more day

Board memebers come and go
but the system never cracks


                 - Teresa Axner

Jag som Viktoria Brack efter döden.


Jag har varit på lajvet Skymningsland, ett lajv som utspelade sig i ett Sverige efter katastrofen. Min roll var den våldsamma Viktoria Brack, som satt i Ledningen, den lilla grupp med ledare som höll i bosättningen Brottet. Jag upplevde att min roll på lajvet var något av en samhällstjänst, att se till att förtrycka spelares roller på det sätt de ville att karaktärerna skulle bli förtryckta. För att kunna göra detta försökte jag hinna läsa igenom så många karaktärer som möjligt innan spelet, något som gjordes möjligt av att lajvets hemsida hade alla karaktärer upplagda för läsning av inloggade deltagare.

Ledningen hade en del inre konflikter vilket ledde till en snabbt minskande antal i Ledningen och ungefär vid fredagens kvällsmat blev jag och resten av det som var kvar av Ledningen våldsamt avsatta. Min karaktär överlevde men kände att hon inte kunde överge sin enda vän, Anna Hård, som skadskjuten befann sig inne i bosättningen. Därför stannade jag kvar och Viktoria Brack mötte följande dag sitt öde vid lunchtid av att en motståndskvinna sköt henne när hon hamnade i slagsmål med en av de kvarvarande fackföreningsledarna.

Under lajvet skrev den fantastiska Teresa Axner sången Lola som handlar om en av karaktärerna på lajvet som var sexarbetare och efter lajvet skrev hon sången In the Quarry om hur det är att leva i Brottet.



¨

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar