fredag 17 september 2010

Vänners bostadsjakt, arbetsförmedlingen, a-kassa

Flera olika vänner, med olika behov, letar nya lägenheter och jag pratar mest framgångsrika väg fram till lägenhet. Ringa uthyraren, vad man skriver på sin profil på Boplats Gbg., fördelar med att besöka uthyrarens kontor innan osv. Vad man letar efter, vad man behöver och var lägenheten ska ligga. Relevant för uthyraren är ofta att man har vänner eller släkt i området som man söker i, då det brukar innebära att man stannar en längre tid och uthyraren får en stabil hyresgäst.
Jag glädjer mig åt en framtid med ännu fler som jag känner, på nära håll.

Eftersom jag är sjukskriven medan jag går klart mina antibiotikakurer så har jag för tillfället ingen ersättning. De timmar jag redan var bokad på har jag sjuklön på, men från a-kassan kan jag inte få några pengar under tiden som jag är sjuk. Arbetsförmedlingen avregistrerar arbetsökande när de sjukanmäler sig. För att bli inskriven på nytt behöver jag gå till Arbetsförmedlingen personligen på tisdag och visa upp mig.

A-kassan förresten, de har begärt in komplettering då jag missat att kryssa i en ruta och de behöver ytterligare ett arbetsgivarintyg från min deltidsarbetgivare. Innerst inne misstror jag min rätt att få a-kassa och tror nästan att efter all pappersexcersis kommer jag bara få ett avslag. För att jag tjänat för lite i inkomst. För att jag pluggat, och jobbat och delat min föräldraledighet med barnets pappa.
Ibland känns det som att trygghetsystemen inte finns till för oss som är vana vid att klara oss på mycket lite pengar.
Trygghetsystemen är mer menade för folk som tjänar över en viss gräns.
Tjänar man mindre än den gränsen och klarar sig så är det något fel på en.
Fast jag har inte fått avslag än.
Men den gamla jag hade nog lagt ner hela ansökan till a-kassan ungefär nu, när jag får brev om komplettering och samtidigt inte ens är registrerad på arbetfömedlingen. Men jag ska jobba vidare. Det ska inte falla på mig den här gången.

Vad gäller jobbsökandet har jag använt mig av offentligajobb.se men nu är jag intresserad av ett tjänst som de vill att man söker via vanligt e-mail. Jag måste altså skriva en ny CV, om ingen känner till ett sätt att exportera CV:n man redan skrivit från offentliga jobb. Jag drar mig lite, det är mycket meck och det måste bli helt rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar